Mikor élhetsz garanciával és mire vonatkozik pontosan?
Egy napelemes rendszer nem megfelelő működése nem csak az eszközök meghibásodására vezethető vissza.
Melyek azok a tényezők, amelyek az eszközök kifogástalan működése mellett rontják a napelemes rendszer teljesítményét?
- Épül egy árnyékoló hatású ház a szomszédban. Újonnan létesült épület a szomszédban, mely jelentős árnyékot vet a meglévő napelem rendszerre.
- Kedvezőtlen időjárási körülmények hatására szokatlanul kevés a napsütéses órák száma.
- Időközben megnövekedett a család energia-szükséglete – például új családtag érkezése miatt-, így a korábbi teljesítmény már nem bizonyul elégségesnek.
Ilyen esetekben, mivel nem meghibásodás történt, a garancia jogával sem élhetsz. Ugyanakkor ezen hatások nagy részét lehet mérsékelni (pl. napelem panelek áthelyezése, optimalizálókkal történő felszerelése árnyékhatás esetén), sőt, kellő körültekintéssel már az előkészületek során fel lehet rájuk készülni (pl. nagyobb teljesítményű inverter telepítésével, mely lehetővé teszi a rendszer további panelekkel történő bővítését, ha a fogyasztási szokásaink megváltoznak).
Hogy mire érdemes odafigyelned a tervezés során és mikor ütemezd be a kivitelezést új ház építésekor, azt ebből a szolgáltatásunkból megtudhatod.
Mire vállalnak garanciát a gyártók?
Alapvetően 3 csoportba sorolhatók azok az eszközök, melyekre érvényesíthető a garancia, ezek pedig:
- Az inverterek,
- a napelemek,
- és a villamos szereléshez használt kábelek.
A legköltségesebb az inverter cseréje, ez az alkatrész ugyanis a napelemes rendszerek egyik fő eleme, melynek ára háztartási léptékben a teljesítményétől függően kb. bruttó 400-600 ezer Ft között mozog. Az inverterekre a gyártók többsége 5-12 év garanciát vállal, mely igény esetén kibővíthető. A napelemekre vonatkozó gyártói garancia átlagosan 10-12 év, továbbá típustól függően kb. 20-25 év garanciát vállalnak a panelek teljesítményére.
Mi a garancia?
Gyakran származik félreértés abból, hogy a vevők nincsenek tisztában a termékhez fűződő fogalmakkal. A garancia például nem jogi kifejezés, csupán a jótállás egyfajta szinonimája, ami az eladó fokozott felelősségvállalását jelenti a hibás teljesítésért.
A forgalmazó a jótállással csupán azt „garantálja”, hogy az általa eladott terméknek nincs – és a jótállás ideje alatt nem is lesz – hibája.
Ha a termék a jótállás időtartama alatt mégis meghibásodik, akkor a jótállásra kötelezettnek kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett – például, hogy a nem rendeltetésszerű használat okozta.
Ha ezt nem sikerül bizonyítania – független szakértői véleménnyel -, akkor köteles a terméket javítani vagy kicserélni, ellenkező esetben a vevő jogosult árleszállítást kérni, végső esetben pedig elállni a szerződéstől.
Jótállás, de milyen?
Alapvetően kétféle jótállást különböztetünk meg: a kötelezőt és a szerződésest. Előbbit jogszabály írja elő számos termékre, utóbbit pedig olyan cégek vagy szolgáltatók biztosíthatják, akik cserébe azt szeretnék, hogy egy-egy terméket náluk vásároljanak meg vevőik. A szerződéses jótállás általában hosszabb időre szól.
Forrás: tudatosvasarlo.hu
Mi lesz a rejtett hibákkal?
Előfordul, hogy egy-egy gyártási- vagy alkatrészhibára csak a tartós használat során derül fény. Ebben az esetben a szavatosság védi a vevő érdekeit általában 2 év időtartamig. Ha a hiba a vásárlástól számított első 6 hónap alatt jön elő, akkor az eladónak kell bizonyítania, hogy nem gyári eredetű okról van szó. Megeshet, hogy szakértő bevonására lesz szükség a pontos ok kiderítéséhez, melynek költségei 6 hónapon túl felmerült hiba esetén a vevőt terhelik.
Szavatossági igényedet érvényesítheted:
- a készülék javításával,
- a termék cseréjével,
- árleszállítás kérésével
- és a szerződéstől való elállással, ami a vételár visszatérítésével jár.
A termék cserével vagy javítással érintett része új szavatosság alá tartozik, tehát úgy kell kezelni, mintha akkor történt volna a vásárlás.
Forrás: tudatosvasarlo.hu
Garancia érvényesítés: európai vs. kínai
Már az eljárásrendben is hatalmas különbség van az európai és a kínai garanciával rendelkező eszközök között: az európai gyártók ugyanis rendelkeznek magyarországi szervizhálózattal, míg a kínai gyártók nem.
A választásnál tehát ezt is érdemes szem előtt tartani, hiszen ha az európai garanciával rendelkező eszközöd meghibásodik, máris hívhatod az illetékes hazai szervizhálózatot.
A folyamat pedig innentől olajozottan zajlik: a szerviz munkatársai házhoz mennek, leszerelik, elszállítják, megjavítják vagy cserélik a készüléked, ezt követően pedig visszahozzák és a helyére szerelik. Garancia időn belül az ügyintézés teljes folyamatát az eladó intézi és ez számodra semmilyen plusz költséggel nem jár.
Amennyiben kínai garanciával rendelkező eszközöd hibásodik meg, neked kell a leszerelés, az elszállítás, a javíttatás, a visszaszállítás és a-szerelés teljes procedúráját megoldanod. Ezután a javításról vagy cseréről szóló számla ellenértékét tudod garanciaidőn belül a kínai céggel elszámoltatni, tehát csak utólag.
A fentiekből világosan kitűnik, hogy már az ügyintézés és a garancia- érvényesítés menete is jóval kedvezőbb az európai gyártmányok esetében, melyek közül a Solar Edge és a Fronius cégek eszköz palettáját jó szívvel ajánljuk.
Mi a különbség a kínai és az európai termékek és garanciájuk között?
Ami a garanciaérvényesítés meneténél is fontosabb, az az alkatrész cserélhetősége. Nem mindegy ugyanis, hogy elég egy kisebb alkatrészt cserélni egy drága inverterben, vagy a teljes készülék cserére szorul. Ez persze 10-12 év garanciaidőn belül sem lényegtelen szempont, hiszen a kínai esetében neked kell hitelezned a javítás vagy csere költségeit, garanciaidőn túl pedig még érzékenyebben érintheti a különbség a pénztárcádat.
Óriási differencia az európai és kínai termékek között az is, hogy az európai modellekben található alkatrészek egytől-egyig javíthatók és cserélhetők is. Ezzel szemben a kínai inverterekben nem cserélhetők modulárisan az elemek, tehát ha valami meghibásodik, csak a készülék komplett cseréjével orvosolható a probléma. Márpedig nagyon nem mindegy, hogy pár tízezer forintos alkatrészt vagy egy 400-600 ezer forintos invertert kell kifizetned, ugye?
Figyelj a kiskapukra!
Ha mindezek ellenére mégis a kínai termékek mellett döntesz, szeretnénk felhívni a figyelmedet arra a nem elhanyagolható tényre, hogy az inverter a napelemes rendszerek lelke, üzembe helyezését típus szerint engedélyezi az áramszolgáltató. Ha tehát az inverter teljes cserére szorul, 10 év múlva jó eséllyel már nem találsz ugyanolyat a piacon.
A típusváltozást pedig az áramszolgáltatóval érvényben lévő hálózati szerződésedben is módosítani kell. Szerződésmódosítás esetén – mivel azok 2024-től már nem köthetők szaldós elszámolás szerint -, az aktuális szaldós elszámolású szerződésed bruttós elszámolásúra fog változni. Ez a módosulás sajnos jelentős változásokat fog eredményezni mind a fogyasztásod elszámolhatóságában, mind a megtérülési idődben.
A két elszámolási rendről bővebben ebben a korábbi cikkünkben írtunk részletesen.
Szolgáltatásainkkal ügyfeleinket támogatjuk
Nagyobb napelemes rendszer kiépítése esetén a Green Geo-nál lehetőséged van havi díjas szolgáltatás keretén belül az alábbi előnyökben részesülnöd:
- Telepítést követően távolról – internetkapcsolattal – figyeljük napelemes rendszeredet, így az esetleges rendellenességek azonnal kiderülnek. Ilyen lehet például, ha egy vihart követően a biztosíték lekapcsol, amit jelzünk neked, így az inverter leállása nem okoz termelés kiesést, ha te esetleg hetekig nem észlelnéd a leállást.
- Ha a hiba oka távolról is elhárítható, akkor rövid határidővel feltárjuk és orvosoljuk is a problémát. Fő célunk, hogy az igényeidre szabott és professzionálisan kivitelezett napelemes rendszered teljesítménye ne szenvedhessen csorbát.
- Minden olyan gyártóval, amely magyarországi szervizhálózattal rendelkezik, teljes jogú partnerségben állunk. Ez azt jelenti számodra, hogy garanciád velünk is érvényesíthető, illetve garanciaidőn túl is gyors hibaelhárításban részesülhetsz. Ráadásul ugyanaz a csapat foglalkozik a napelemes rendszer kiépítésével, mint aki azt javítja és szereli, így gyakorlatilag nincs alkatrész-beszerzési idő, hiszen a felszereltségünk is sokkal nagyobb egy átlagos szerviznél. A legtöbb eszközt mindössze két napon belül szállítani tudjuk raktárról.
Nincs kockázat, nincsenek rejtett költségek, csak környezetkímélő és gazdaságos működés, mellyel a családi kasszában is több marad a hónap végén. Ugye, jól hangzik? Vágj bele most!